Thursday, March 24, 2016

انعطاف پذیر بودن جهت مدیریتِ تاثیراتِ غیر مستقیمِ ترور

اعمال تروریستی جهت ترساندن، ارعاب و تهدید امنیت اجتماعی مردم و عزیزانشان به صورت هدفمند طراحی می شوند. حملات تروریستی به صورت ناگهانی، پیش بینی نشده و عمدی اغلب زندگی مردم بی دفاع و بی گناه را هدف قرار می دهد. زمانی که این حملات رخ می دهد، احساس نگرانی و اضطراب در مورد آینده معمولا به همگان دست می دهد. معمولا از مردم خواسته می شود تا فعالیت های مشکوک را گزارش دهند، البته این به خاطر بیشتر آگاه ساختن مردم است نه به خاطر افزایش نگرانی و شکشان.
انعطاف پذیر بودن - توانایی سازگاری با تغییرات و رویدادهای غیر منتظره- به مردم در مدیریت پریشانی و عدم اطمینان، کمک می کند. انعطاف پذیر بودن شامل اقدامات ضروری برای داشتن یک زندگی سالم است که به بهبود جسمی و عاطفی فرد منجر می شود. پس از اتفاقات تروماتیک، بهتر است به دیگران رسیدگی کرده و همدلی خود را به آنان نشان دهیم. البته این مساله فرصتی برای یادگیری بیشتر نیز فراهم می کند، به طور مثال در یافتن عواملی که سبب ترس شما می گردند، کمک کرده و پس از آن می توانید راجع به نحوه ی سازگاری با آن، اطلاعات لازم را پیدا کنید. از اطلاعاتی که بدست می آورید برای مقابله با اتفاقات در آینده استفاده نموده و جهت مشارکت فعال در جامعه برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.
دست از تماشای اخبار بردارید: تماشای پوشش خبری ناتمام حملات تروریستی، باعث افزایش استرس شما می گردد. هر چند شما می خواهید از آخرین اتفاقات راجع به حملات آگاه شوید مخصوصا اگر یکی از عزیزانتان در محل حادثه باشد، اما بهتر است برای مدتی دست از تماشای اخبار بردارید و به جای آن به کودکانتان و تاثیر حملات روی آنان فکر کنید. آمادگی داشته باشید تا به سوالات آنان در خصوص چرایی و چگونگی وقوع حملات تروریستی پاسخ دهید.
به چیزهای خوب فکر کنید: هر چند اتفاقات تراژدیک رخ می دهند اما به خاطر داشته باشید نهادهای دولتی و سازمان های وابسته، برنامه هایی برای جلوگیری از حملات و حفظ ایمنی و امنیت ملی در دست اقدام دارد. به خاطر داشته باشید همیشه مقامات آموزش دیده ای در سراسر کشور هستند که از وقوع حملات تروریستی جلوگیری کرده و آماده ی پاسخگویی به حملات می باشند. اتفاقات بد رخ می دهند ولی مهم است به خاطر چیزهای خوبی که داریم اظهار قدردانی کرده و به آن به عنوان منبع الهام بخش برای تندرستی و قوی بودن فکر کنیم.
یک برنامه داشته باشید: داشتن برنامه های فوری در زمان رخداد حملات، باعث احساس کنترل و آمادگی شما در برابر اتفاقات غیر منتظره می شود. یک برنامه ی واضح برای خود، خانواده و دوستانتان طرح کنید و مشخص کنید چگونه در زمان بحران با یکدیگر در ارتباط باشید. با خانواده و همسایه تان ملاقات داشته باشید و راجع به اینکه در زمان خطر با چه کسی تماس بگیرند، صحبت کنید. در صورتی که نتوانید با تلفن با کسی تماس بگیرید، یک مکان برای ملاقات در زمان خطر نیز مشخص کنید. همچنین یک برنامه برای حیوانات خانگی و وسایلی که در زمان خطر نیاز دارید، طراحی کنید. سازمان هلال احمر و صلیب سرخ، اطلاعات لازم برای داشتن جعبه کمک های اولیه، برنامه ریزی برای خطر و اطلاع رسانی در زمینه خطر در اختیار مردم قرار می دهد.
به دیگران کمک کنید: بسیاری از سازمان ها مثل صلیب سرخ، هلال احمر، پلیس، اطفائیه، شفاخانه ها، بانک خون و ... برای کمک رسانی و نجات قربانیان طراحی شده اند. کمک به دیگران در زمانی که نیاز به کمک دارند، برای شخص کمک دهنده نیز موثر واقع می شود. هنگام وقوع حملات، فرصت های زیادی برای کمک رضاکارانه به مجروحین و قربانیان در محل وقوع حوادث وجود دارد. 
همیشه در ارتباط باشید: حفظ ارتباطات و فعالیت های اجتماعی چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی، هر دو به حفظ وضعیت نرمال شخص و رها شدن شخص از استرس کمک می کند. پذیرش کمک و حمایت از کسانی که مواظب شما هستند، باعث تقویت انعطاف پذیری شما در برابر حملات می گردد.
انعطاف پذیر بودن بخشی از آمادگی و مقابله با حوادث غیر منتظره است و یک ابزار روانشاسانه که به ما در مقابله با ترس و اضطراب کمک می کند. اگر هدایات فوق، به شما در مقابله با حوادث کمک نمی کند و نیاز دارید با شخصی مثل یک روانشناس صحبت کنید، لطفا به چنین شخصی مراجعه کنید تا به شما در زمینه افزایش انعطاف پذیری در زمان های سخت کمک کند.
یادداشت: این متن ترجمه ی این مقاله از وبسایت انجمن روانشناسی امریکاست. 

No comments:

Post a Comment