Thursday, March 31, 2016

چگونه مثل لئو زنده بمانیم؟

اشاره: اگر هنوز فیلم بازگشته را تماشا نکرده اید، چند نکته راجع به فیلم در این متن لو رفته است

فیلم بازگشته یا برخاسته از گور، روایتگر تقابل انسان با طبیعت و بقای انسان در طبیعت است. در این فیلم می بینیم چگونه هیو گلاس (لئوناردو دی کاپریو) که بر اثر حمله یک خرس گریزلی زخم های مهلک و کشنده ای برمی دارد (حتی رشته ی عصبی سمپاتیک وی آسیب می بیند)؛ زنده می ماند ولی پسرش -هاوک- که بر اثر خنجر زخمی می شود، می میرد. در این فیلم، هیو گلاس مجبور است با طبیعت وحشی، زخم های ناشی از حمله ی یک خرس درنده، سرخپوستانی که به دنبال انتقام گرفتن از شکارچیان سفیدپوست و غارتگر هستند و مردی که پسرش را کشته، مبارزه کند. او، نکات خوب و جالبی برای زنده ماندن در این فیلم به نمایش می گذارد. 
مبارزه با خرس
در حالی که هیو گلاس در جنگل قدم می زند، متوجه ی حضور یک خرس ماده می شود که به سوی او حرکت می کند. خرس چندین بار به او حمله کرده و او را به زمین می زند. زمانی که هیو گلاس از حرکت باز می ماند، خرس او را ترک می کند ولی وقتی او از جایش بلند می شود، خرس دوباره به او حمله می کند. با اینکه هیو گلاس موفق می شود خرس را بکشد ولی جراحات زیادی برمی دارد که احتمال زنده ماندنش غیر ممکن به نظر می رسد.
اگر علاقه مند رفتن به جنگل هستید، از قبل راجع به حیوانات موجود در آن جنگل مطالعه کنید. اگر خرسی در آن جنگل زندگی می کند، راجع به نوع خرس و چگونگی مبارزه با هر نوعش مطالعه کنید. بهترین کار این است که پا به جنگلی که خرسی در آنجا زندگی می کند، نگذارید ولی اگر گذاشتید به جای جنگیدن با خرس ها بهتر است مثل گلنار با خرس ها دوست شوید و برایشان کلوچه بپزید. 
جملات الهام بخش را به خاطر آورید
وقتی دوستان هیو گلاس او را روی برانکارد قرار می دهند، پسرش بالای سرش می نشیند و در گوشش زمزمه می کند: "من اینجام، من اینجام". سپس گلاس، همسر سرخپوستش را به خاطر می آورد که بهش می گوید: "تا وقتی بتونی نفس بکشی، می تونی مبارزه کنی. نفس بکش، همچنان نفس بکش. وقتی هوا طوفانی می شه و تو جلوی یک درخت ایستاده باشی، اگه به شاخه هاش نگاه کنی، می بینی که سقوط خواهد کرد ولی اگه به تنه اش نگاه کنی، مقاومتش را می بینی! باد نمی تونه به درختی با ریشه محکم صدمه بزنه". 
بوتل آب فلزی
همراه داشتن بوتل آب فلزی در مناطق کوهستانی، گزینه ی بهتری نسبت به بوتل آب پلاستیکی است. بوتل آب پلاستیکی ممکن است به هر دلیلی مثل پرت شدن از صخره شکسته شود یا در آتش بسوزد ولی بوتل آب فلزی مقاوم است. در ضمن می توانید مثل جیم، یک علامت به عنوان نشانی روی بوتل حک کنید تا باعث نجات شما یا دیگری شود. حک کردن علامت روی بوتل فلزی را هم یاد بگیرید و همچنان از انجام این کار در حضور افرادی مثل جان فیتز جرالد، خودداری کنید.
به دنبال فرد گمشده بگردید
اگر در جریان سفر متوجه غیبت یکی از همراهان خود شدید، حماقت جیم را مرتکب نشده و کمی دنبال فرد گمشده بگردید. ببینید نشانه های مشکوکی مثل لکه ی خون روی زمین نمی بینید. زمانی که هیو گلاس دنبال جنازه ی پسرش می گردد، با کمک لکه های خون روی برف که جان فیتز جرالد فراموش کرده آن را از بین ببرد، پسرش را پیدا می کند. 
پوشیدن لباس گرم
هیو گلاس پس از اینکه خرس را می کشد، از پوستش برای خودش لباس تهیه می کند. او بدون این لباس نمی توانست زنده بماند. در نتیجه، همیشه با خود لباس گرم از پوست و خز به همراه داشته باشید مخصوصا برای مقابله با زمستان های سرد در مناطق کوهستانی افغانستان. یک بار یکی از دایی هایم تعریف می کرد، در زمستان مجبور شده به خانه ی خواهرش در روستایی دیگر برود و از میان کوه های پر از برف عبور کند. تا به خانه ی خواهرش می رسد، پایش داخل کفشش یخ می زند. بعد خواهرش، آب جوش و تشت آماده می کند تا بتواند کفش را از پایش بیرون بیاورد. در نهایت کفش با مقداری پوست پا کنده می شود. او که شانس آورد، فقط مقداری پوست پا از دست داد. اگر کسی خبرهای زمستانی را دنبال کند، متوجه می شود قطع اعضای دست و پا بر اثر یخ زدگی در هرات، صدر اخبار زمستانی در افغانستان است.
 خلاصه اینکه، موقع سفر به مناطق کوهستانی، حتما لباس، دستکش، کفش و جوراب گرم همراه خود داشته باشید. 
خوردن گوشت خام
در قسمتی از فیلم، هیو گلاس مجبور می شود گوشت خام بخورد. گوشت خام خوردن برای گوشت خواران سخت است چه برسد به لئوناردو دی کاپریو که گفته می شود، گیاهخوار است. آمادگی خوردن گوشت خام در شرایط سخت را داشته باشید، امیدوارم مبتلا به انگل نشوید. شاید بهتر باشد خوردن گوشت خام را با گوشت ماهی سالمون که در تهیه سوشی مورد استفاده قرار می گیرد، تمرین کنید. 
یاد گرفتن کمک های اولیه
در صحنه هایی که هیو گلاس، دست و پای شکسته ی خود را می بندد یا بدون داروی بیهوشی، زخم های خود را با آتش می سوزاند، اهمیت یادگرفتن کمک های اولیه برای مقابله با شرایط سخت برایمان نمایان می شود. 
آتش روشن کردن
آتش روشن کردن به زنده ماندن شما در طبیعت خیلی کمک می کند. هیو گلاس برای گرم نگه داشتن خود، دور کردن حیوانات وحشی مثل گرگ و خرس و ... از خودش و استریل کردن وسایل و بستن زخم هایش جهت جلوگیری از عفونی شدن زخم هایش، آتش روشن می کند. پس حتما یاد بگیرید چطور آتش روشن کنید؟ آتش زنه ها و آتش گیرنده ها را بشناسید. به طور مثال در مناطق کوهستانی و نزدیک سواحل، سنگ های آتش زنه زیادی برای آتش روشن کردن پیدا می شود، علف های خشک و برگ ها و مخرویط کاج ها نیز آتش گیرنده های خوبی هستند. 
خوابیدن درون بدن یک اسب مرده
یکی از صحنه های مهیج فیلم، لحظه ای است که هیو گلاس نه تنها از مردن اسبش هنگام سقوط ناراحت نمی شود، بلکه با کمک چاقویش دل و روده ی اسب را بیرون می آورد، سپس با خیال راحت داخل بدن اسب مرده می خوابد تا خودش را گرم نگه دارد. اگر با اسب و الاغ در مناطق کوهستانی سفر می کنید، حتما یاد بگیرید چگونه دل و روده ی اسب را بیرون بیاورید البته پس از مردن اسب و الاغ. در غیر این صورت می توانید کیسه ی خواب بخرید و در سفرهایتان از آن استفاده کنید. البته برای نجات از زمستان سرد کابل هم می توانید به یک کیسه ی خواب پناه ببرید. من که هنوز دل تنگ کیسه ی خوابی هستم که از لیلامی کوته سنگی خریده بودم. 
با کمک سنگ ها، ماهی بگیرید
برای ماهی گرفتن در دل طبیعت وحشی، یک راه خیلی ساده وجود دارد. مثل هیو گلاس، یک گودال کوچک کنار ساحل درست کنید، و با چند سنگ دور تا دورش را بپوشانید. ماهی ها به آن سمت شنا خواهند کرد، بعد می توانید با دستان خود ماهی ها را شکار کرده و خام خام نوش جان کنید. 
ساختن پناهگاه
ساختن پناهگاه بدون داشتن خیمه یکی دیگر از مهارت های هیو گلاس برای زنده ماندن است. در طبیعت، مواد زیادی برای ساختن پناهگاه وجود دارد، کافی است یک فرصت شناس باشید و بدانید چگونه می توانید از مواد مثل سنگ ها و درختان برای ساختن پناهگاه استفاده کنید. 
از خطرها نترسید
جان فیتز جرالد به خاطر ترس از سرخپوست ها، تصمیم می گیرد هر چه زودتر هیو گلاس را بکشد و به کمک جیم زودتر به دهکده برگردد. ترس از خطر باعث می شود جان فیتز جرالد نه تنها، اقدام به زنده به گور کردن هیو گلاس کند، بلکه پسر او را هم می کشد و حتی یک بار هم تصمیم می گیرد جیم را بکشد. اگر می خواهید در شرایط سخت زنده بمانید، هرگز از خطرهای موجود نترسید. 
شناسایی حساسیت های دشمن
هیو گلاس به خوبی از حساسیت های سرخپوستان آگاه است. به خاطر همین به پسر دورگه اش می گوید: اگر می خواهی زنده بمانی، دهانت را ببند. هاوک می گوید: آن ها صدایم را شنیدند، گلاس می گوید: آن ها کاری به صدایت ندارند، آن ها به چهره ات نگاه می کنند.  
به فکر انتقام نباش
هیو گلاس بیش از 200 مایل را به هدف انتقام گرفتن از مردانی که او را ترک و پسرش را کشته اند می پیماید. زمانی که فیتز جرالد را ملاقات می کند، جرالد بهش می گوید: تا اینجا آمدی تا انتقام بگیری؟ پس از آن لذت ببر زیرا به هیچ وجه نمی توانی پسرت را برگردانی! تلاش هیو گلاس برای انتقام گرفتن از جرالد، منجر به کشته شدن رئیسش می شود. و زمانی که او سرخپوستان را می بیند، به خاطر می آورد که انتقام دست خداست و جرالد را به دریای خروشان می سپارد تا طبیعت به روش خودش، او را مجازات کند.  
معامله کردن با دشمن
نحوه ی معامله کردن با دشمن یکی دیگر از نکات زنده ماندن در شرایط سخت است. رئیس قبیله ی سرخپوستان از یک گروه سفیدپوست می خواهد به آن ها اسب بدهند. رئیس گروه سفیدپوست می گوید: ما فقط به شما اسلحه می دهیم ولی وقتی مرد سرخپوست به آنها می گوید: شما زمین های ما را غصب می کنید، به ما اسب بدهید تا بتوانم دخترم را پیدا کنم، او قبول می کند که بهشان اسب بدهد. بعدا هیو گلاس با نجات دادن دختر مرد سرخپوست، زنده ماندن خودش را تضمین می کند.  

No comments:

Post a Comment