Friday, March 18, 2016

هدیه نوروزی: آشنایی با میمون های مالزی در سال میمون

امسال سال میمون است؛ یک سال پر جنب و جوش که برخی آن را "سال ثروت" نامگذاری کرده و باور دارند همه چیز در این سال ممکن است. زنان باردار هم آروز دارند فرزندشان در سال میمون به دنیا بیاید. طبق طالع بینی چینی، کسانی که در سال چینی متولد می شوند، افرادی باهوش، تر و فرز و خوش طبع هستند. البته این گروه می توانند به آسانی به افرادی بی قرار، خودخواه و سودازده نیز تبدیل شوند. در طالع بینی چینی شغل های مناسب برای متولدین سال میمون شاخه های مهندسی، علوم تحقیقات، بازار بورس، بانک، حسابداری، فروشندگی یا کارگردانی شناخته می شود. لئوناردو داوینچی، جولیوس سزار، الیزابت تیلور، جرج لوکاس و میک جگر از متولدین سرشناس سال میمون هستند.
اینجا هم پس از مارمولک ها، میمون ها از هر گوشه می بارند. راستش را بخواهید در اینجا میمون ها به خاطر تعداد زیادشان و اینکه به آسانی با هر نوع محیط شهری سازگاری پیدا می کنند، نوعی آفت محسوب می شوند و در سال های اخیر دیپارتمنت حیات وحش و پارک های ملی مالزی، بیشتر از 250 هزار میمون در هر ایالت را کشته است مخصوصا میمون های دم دراز ماکاک را. به مناسبت سال میمون، چهارنوع میمونی که در مالزی بیشتر یافت می شود را معرفی می کنم.

میمون دم دراز ماکاک/ Long-tailed Macaque

Long-tailed Macaque
میمون دم دراز ماکاک که به میمون ماکاک خرچنگ خور هم شهرت دارد؛ یک میمون کوچک، بازیگوش و با دم فوق العاده دراز است. آن ها معمولا در تمام جزایر جنوب شرق آسیا یافت می شوند. آسیا، سرزمین اصلی آنان محسوب می شود. میمون های دم دراز ماکاک جنگل های نزدیک دریا و سواحل را ترجیح می دهند ولی به آسانی با هر نوع محیطی سازگار می شوند. آنها میوه خوار هستند و هر گاه میوه در دسترس باشد، میوه می خورند ولی هر چیزی پیدا کنند می خورند مثل: خرچنگ، قورباغه، میگو، تخم پرندگان، علف، دانه و ...
در مالزی، میمون های دم دراز ماکاک معمولا از توریستان التماس می کنند که بهشان غذا بدهند، همین طور دزدکی وارد خانه ها و باغ هایی که در و پنجره شان باز است، شده و غذا می دزدند. در دانشگاه، این نوع میمون ها تمام سطل زباله های خوابگاه ها و دانشکده ها و کتابخانه را برای یافتن غذا زیر و رو می کنند. گاهی هم وارد اتاق ها می شوند و هر چیزی گیرشان بیاید می دزدند مثل نان، مگی، سیب، کچالو، پیاز و ... یک بار از اتاق من، پیاز دزدیدند و خوردند. اصلا باورم نمی شد، پیازخور هستند.

میمون پوزه دراز/ Proboscis Monkeys
Proboscis Monkeys
میمون پوزه دراز یکی از بزرگترین نوع میمون ها در آسیا محسوب می شود. میمون های نر تا وزن 50 پوند، می توانند رشد کنند. میمون های پوزه دراز، بومی منطقه بورنئو (بخش شرقی مالزی) محسوب شده و به ندرت اطراف درختان جنگلی ولگردی می کنند. آنان در حرمسراها زندگی می کنند که شامل میمون های نر و دو تا هفت میمون ماده به همراه فرزندانشان می باشد. میمون های پوزه دراز، دانه ها، برگ ها، میوه های کال و گاهی حشره می خورند. در سال های اخیر، جنگل زدایی باعث نابودی زیستگاه های طبیعی آنان شده و آنان را به یک گونه در معرض خطر تبدیل نموده است.

میمون برگ نقره ای/ Silvered Leaf Monkey
Silvered Leaf Monkey

میمون های برگ نقره ای، کوچک هستند و دم های دراز و خز نقره ای دارند. آن ها در جنگل های مانگرو و سابکوستال در پنینسولای مالزی زندگی می کنند. میمون های برگ نقره ای، درختی هستند یعنی آن ها ترجیح می دهند روی درختان زندگی کنند و تا مجبور نباشند، درختان را ترک نمی کنند. میمون های نر برگ نقره ای معمولا تنها زندگی می کنند یا با یک گروه از میمون های نر یا با یک گروه از میمون های ماده. میمون های برگ نقره ای، برگ های ترد و نازک و تازه را ترجیح می دهند البته آنان به خوردن میوه ها، دانه ها و گل ها نیز مشهورند. این نوع از میمون ها در معرض خطر نیستند ولی از سال 1996، به دلیل تخریب زیستگاه هایشان در معرض تهدید قرار گرفته اند.

میمون دم خوکی ماکاک/ Pig-tailed Macaque
Pig-tailed Macaque

میمون دم خوکی ماکاک یک میمون کوچک است با خز زیتونی رنگ و یک دم کوتاه و نیمه راست که یادآور دم یک خوک است. این نوع میمون در چندین بخش از مالزی یافت می شود. میمون دم خوکی ماکاک، جنگل های بارانی پر از تپه و زمین پست را ترجیح می دهند البته به زندگی در جنگل های باتلاقی هم مشهورند. رژیم غذایی شان را بیشتر میوه ها تشکیل می دهد، اما این نوع میمون ها، دانه ها، برگ ها، حشرات، قارچ ها و حتی خاک هم می خورند. میمون های دم خوکی، اغلب در گروه های بزرگ زندگی و مسافرت می کنند و اغلب به زمین های زراعتی در مالزی حمله می کنند. هنگام دزدی غذا، یکی از میمون ها به عنوان دیده بان کشیک می دهد در حالی که بقیه مشغول دزدی غذا هستند. بعضی از کشاورزان، میمون های دم خوکی ماکاک را دستگیر و برای چیدن نارگیل و دیگر میوه ها آموزش می دهند.
در پایان، سال میمون را تبریک می گویم و امیدوارم سال خوب و پر جنب و جوشی داشته باشید.

No comments:

Post a Comment